diumenge, 3 de maig del 2020

Indicadors que la Ciència Econòmica ens ofereix per orientar i pilotar la sortida de la crisis provocada pel COVID-19


Indicadors que la Ciència Econòmica ens ofereix per orientar i pilotar la sortida de la crisis provocada pel COVID-19


Iniciem aquest mes de maig  amb les expectatives que estem iniciem les fases de dissecada del confinament que ha obligat a paralitzar les economies de la major part de països del món; un cop sembla que iniciem la cinglera, no es pot evitar pensar amb o els efectes econòmics dramàtics amb que assestarà a les nostres societats, provocant una pertorbació econòmica d’una magnitud tal que dificultarà en gran mesura les lectures dels indicadors econòmics. Si fem un exercici de analogia amb  el pilotatge d’una aeronau, no puc evitar pensar en la catàstrofe que va afectar el vol 447 d’Air France entre Rio de Janeiro i Paris, l’aeronau es va estavellar al bell mig de l’Atlàntic per un problema amb els censors de velocitat ( tubs de Pitot) al travessar una zona de convergència Tropical on les corrents càlides i fredes s’alternen creant grans turbulències que conjuminant amb desorientació dels pilots per una informació contradictòria va provocar que l’avió entrés en pèrdua i es precipités al mig de l’Atlàntic.
Si observem el paral·lelisme amb la situació econòmica actual es poden establir analogies que ens permeten obtenir lliçons per poder aplicar al pilotatge de la nostra economia, tant des de la perspectiva de les palanques i instruments que s’han d’accionar des de l’Estat, com des de la perspectiva de l’empresa.
No hi ha que la pandèmia i la zona de convergència tropical són dos elements pertorbadors dins les rutes que els diferents països han decidit emprendre per atansar els seus objectius. El mateix va succeir aquell dia fatídic, diferents avions que seguien la mateix ruta, van prendre diferents camins la major part van decidir esquivar la tempesta, mentre que el vol 447 va decidir travessar la pertorbació, pots ser pensant que el Airbus A330-203 estaven dotats  amb sistemes (financers , ah! Aquests sistemes pertanyen als països) més avançats fins a les hores. Un cop dins la tempesta l’avió patir diferents dificultats per les turbulències per les quals es va veure afectat, aquesta situació va provocar que els sistemes automàtics desconnectessin passat al modo manual, ja que els programes no estaven preparats per processar una informació tant contradictòria i dispar. I aquí volia arribar, els avions en els que s’han d’impulsar les economies dels Reino de Espanya i la futura República Catalana, estan travessant una pertorbació per la qual els models que inspiren els indicadors econòmics no tenen precedents, afrontem un xoc de demanda i d’oferta. El govern de moment ha fet el mateix que va intentar el pilot de l’avió les palanques dels motors de monetaris i fiscal a màxima potència, per intentar remuntar la pertorbació, per evitar la pertorbacions que podrien partir l’economia.
Tanmateix, què li va succeir al vol 447, va desnivellar l’avió inclinant cap a munt amb motors a màxima potència, com no tenien indicacions correctes, l’avió va anar pujant fins que arriba un punt que no té força, llavors entra en pèrdua, què vol dir que cau a plom. És en la situació en la que ens trobem en aquest moments, el PIB està caient dràsticament: serveis, turisme, indústria... el 70 % del PIB està a zero. El pilot tenia poca experiència i mentre l’avió estava en pèrdua, no entenia el motiu pel qual l’avió es precipitava, quan sembla ser que una simple maniobra de anivellament i reorientar l’energia del motors els hagués salvat. Doncs bé, intentarem oferir instruments que ens permetin orientar l’energia dels motors per poder salvar aquesta nefasta situació.
Les matemàtiques ens ofereixen una sèrie d’instruments que ens permeten calcular indicadors basats en les dades, per intentar accionar sobre les variables significatives, permeten anivellar l’avió i fer-se amb el control per poder orientar l’economia a una zona més tranquil·la i seguir el rumb que ens permeti assolir els objectius.
En un post anterior vaig parlar de derivades i correlació de variables, ara un parlaré de sèries numèriques i com calcular estacionalitat i desestacionalitzar, més endavant parlarem de volatilitats o càlcul d’una mitjana o centre en una dispersió de dades que ens permet saber el grau de variació del centre, en finances la volatilitat s’utilitza per saber el grau de risc que té una determinada acció, és a dir a major volatilitat d’un valor més és la probabilitat que té d’oscil·lar la seva cotització i aquestes variacions poden ser positives o negatives . En pròxims post parlaré de la optimització i econometria, quan els models poden passar de ser homocedàstics a heterocedàstics, és a dir que la seva variàncies dels errors de les variables explicatives no són constants, és dir tenim un caos, els sensor pitot del avió s’han congelat i no ens aporten una informació coherent.
Què ha passat en les dades d’anàlisi ara mateix, doncs que a causa del xoc de demanda i oferta, moltes dades acumulades que ens ofereixen les mitjanes mòbils ens les quals es basen els anàlisi dels indicadors econòmics tant a nivell macro de l’economia d’un país, com micro els KPI (Key permoface indicators), ara mateix ofereixen informacions contradictòries. Per posar-vos un exemple, el Catedràtic d’Economia Aplicada Josep Oliver en el seu anàlisi que va fer el dia 1 de maig, va comparar les dades d’increment de l’atur en aquesta situació amb les del 2008. Per tant, què vull dir, que ara mateix les dades estacionalitzades i desestacionalitzades, per obtenir aquest KPI, mai s’han considerar històrics recents, s’han de tenir en compte períodes en que la caiguda del PIB ha estat similar, el 2008 podria servir tot i que no per totes les situacions.
Un altre factor a tenir en compte és la caiguda del volum, molt important, ja que al igual que passa en la finances, les variacions dels indicadors és a dir la seva volatilitat, pot ser ara mateix molt més elevada, ja que a volum més baixos, la variacions podem ser molt més elevades, inferint conclusions incorrectes amb el pilotatge de les nostres economies; per tant, el nivell de risc o oscil·lacions de demanda pot ser deteminant alhora d’inferir que entrem en una espiral alcista, quan la tendència no és aquesta ja que l’avió va una potència i inclinacions inadequada.

Bé, amb tota la modèstia i humilitat, no pretenc més que inspirar una guia als autèntics heroics d’aquest país, els nostres treballadors i treballadores i els nostre empresaris que lluiten cada dia per aconseguir mantenir llurs aeronaus al aire i aconseguir assolir els seus objectius.

AL REINO DE ESPAÑA I PER UNA REPÚBLICA CATALANA.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada